TWO BIG FOR US

Het gevoel overvalt me de laatste tijd vaker. Al die grote maatschappelijke problemen, van klimaat tot corona, lijken voor ons mensen te groot om met elkaar aan oplossingen te werken. Er zijn geen krachtige, idealistische leiders die mensen kunnen meenemen in hun verhaal. Het is alsof de meningen onderling teveel van elkaar verschillen om spijkers met koppen te slaan. Met als dreigende ondergrond dat makkelijke meningen en luide roepers teveel invloed krijgen op ons dagelijks bestaan. 


DIPTYCHONIA


I DIDN'T MEAN TO...

Als je Bob Dylan, Leonard Cohen of John Lennon kon vragen wat ze nou precies met hun teksten bedoelen is de kans groot dat ze daar geen precies antwoord op kunnen geven. Het schrijven is associeren met wat zich voordoet of voor kan doen. Het levert poëtische teksten op waarin menigeen iets van zijn gading kan vinden. Zo denk ik ook over de combinatie van mijn beelden en titels. Ken je die tekst van Jealous Guy nog..?


NO WINGS / GEEN VLEUGELS

De schilderkunst is vergeven van zwevende en vallende figuren. Het heeft mij altijd getrokken. En dat doet het nog steeds. Niet zozeer vanwege het drama of de symboliek, maar wel omdat het gegeven altijd een spanning in zich heeft. Ik gebruik dat vallen en zweven ook in mijn werk, maar wil er niet de nadruk op leggen. Dus ik speel er mee in samenhang met patronen en landschappelijke elementen.  


THE RETURN OF THE MEMORY

In mei 2019 vertrok ik voor een maand naar China. Beijing. Shanghai. Ontmoette er veel mensen. Werd overladen met nieuwe indrukken. Werkte hard in mijn atelier. En voelde me 100%. Nu komen de herinneringen aan deze trip sterk terug. Zal aan de tijd van het jaar liggen. Maar het associeert mooi met de tekeningen die ik momenteel maak. 


CHAMPION OF FATE

Als Leeuwarder en voetballiefhebber sta en zit ik sinds mijn jeugd op de tribune bij SC Cambuur. Een volksclub die het vaker tegen- dan meezit. Een strijd met een zekere esthetiek. Zelfs ik vergat de schoonheid van tegenslag toen Cambuur vorig jaar haar promotie werd ontstolen.

 

Koploper met grote voorsprong, maar door Corona en de KNVB geslachtofferd. Dit seizoen stak Cambuur weer met kop en schouders uit boven de concurrentie. De zo verdiende promotie werd een feit. In de taal van mijn stad gaf ik een eigen draai aan die bijzondere prestatie van mijn CHAMPION OF FATE.


TOCH LOSSER

Eerst zijn er de tekeningen. Dan vloeien de woorden. En samen zijn ze iets wat ik spannend vind. Niet alleen om te doen. En om naar te kijken. Maar vooral ook om het anderen te laten zien. Omdat ik een terrein betreed waar ik geen andere houvast heb dan mijn beelden en mijn woorden.


COLORACLIQUES

Werken met pastel leidt tot bakjes met kleurige overblijfselen van het mooie, ranke krijtje. "Kleurkliekjes" zou je ze kunnen noemen. En in het Frans klinkt dat nog net wat poëtischer ook al denk ik niet dat het woord bestaat (wat het gebruik ervan alleen maar aantrekkelijker maakt).

 

Bij 'kliekjes' past ook een klein formaat waarop je wat makkelijker vormen en kleuren kunt uitproberen. Uiteindelijk passen de 16 werkjes (12X17CM) mooi in de reeks waarmee ik nu bezig ben. 


TEATRO DESIDERIO

Maart 2021. Het verlangen naar de spontaniteit van het leven wordt groter naarmate de coronacrisis langer duurt. Natuurlijk willen we allemaal weer op het terras zitten, het museum bezoeken, op een festival dansen en met vrienden in een restaurant van dis en gesprekken genieten. Het komt terug zodra iedereen is gevaccineerd. En tot die tijd moeten we met dat verlangen leren omgaan. In mijn geval leidt dat o.a. tot TEATRO DESIDERIO. Een serie spontane tekeningen. Kijk met voorstellingsvermogen en wie weet wordt het verlangen een beetje verlicht...